5 syytä miksi dieetti ei toimi

 

Luulemme usein tietävämme jo paljon terveellisistä ruokavalioista. Käytännössä kuitenkin usein petymme tuloksiin kun olemme dieetillä. Tässä viisi tavallista syytä sille että tulokset jäävät puuttumaan.

  1. Annoskoon leikkaaminen ajattelemattomasti

Jotta painon pudotuksen saa käynnistymään siihen riittää yleensä jos leikkaamme normaalin ruokavaliomme annoskokoa 20 prosentilla. Usein kuitenkin annoskokoa leikataan reilusti enemmän ja tämä on virhe. Sen sijaan että kroppa alkaa polttaa rasvaa niin kilpirauhasen toiminta häiriintyy joka voi suorastaan pahentaa tilannetta.

2. Liian pitkät tauot aterioiden välillä

Jos vähentää aterioiden määrää ja aikaväli venyy liian pitkäksi metaboolinen sykli hidastuu ja kroppa alkaakin varastoimaan rasvaa. Tulos tästä on pikemminkin päinvastainen toivottuun, kiloja alkaa tulemaan lisää sen sijaan että laihtuisimme ja painomme putoaisi.

3. Välipalat

Tavallisin syy sille että dieetti ei toimi: sen sijaan että kalorimäärä dieetin ansiosta vähenisi nousee päivittäinen kokonaiskalorimäärä jos syömme vaikka jonkin keksin, satunnaisen karkin, sipsejä tai pähkinöitä tai muuta pikkupurtavaa aterioiden välillä.

4. Unen puute ja epäsäännöllinen vuorokausirytmi

oikea ruokavalio on hyvin tärkeä laihduttaessa mutta se ei yksin riitä. Vuonna 2013 Massachusetsin yliopistolla julkaistiin tutkimus jossa todettiin että pysyvimmät tulokset painon pudotukseen dieeteillä saavutettiin niiden ihmisten toimesta jotka ruokavalion ohella säännöllistivät myös muun elämänsä. Jatkuva väsymys ja stressi vähentää huomattavasti mahdollisuuksiamme onnistua painon pudottamisessa pitkävaikutteisesti.

5. Väärät dieetit

Nykyään löytyy monenlaista muodikasta dieettiä. Yleensä näissä syödään jotain yksittäistä elintarviketta tai vihannesta ja pyritään muutamassa päivässä tai viikossa eräänlaisella sokkihoidolla pudottamaan nopeasti painoa. Monet näistä kyllä toimivat lyhytvaikutteisesti mutta pidemmällä tarkastelulla pudotettu paino yleensä tulee myös nopeasti takaisin ja jotkut näistä ihmedieeteistä saattavat jopa vahingoittaa sisäelimiä mm munuaisia, maksaa ja jopa koko keskushermostoa.

Jos haluamme näyttää paremmalta niin näitä virheitä pitää välttää. Kannattaa seurata monipuolista dieettiä, syödä riittävän usein ja luopua vahingollisista ja huonoista tavoista. Ja jotta parhaaseen tulokseen päästään niin pitää muistaa liikunnan merkitys. Sille pitäisi aina varata aikaa ja ottaa säännöllinen liikunta tavaksi.